ДІТИ З ПОРУШЕННЯМИ ОПОРНО – РУХОВОЇ СИСТЕМИ

    Руховий аналізатор — це нейрофізіологічна система, яка здійснює аналіз і синтез сигналів, що виникають в органах людини та тварин. Руховий аналізатор складається з периферійних відділів, специфічних нервових волокон (чутливі нерви, що несуть нервові імпульси до головного мозку), відповідних підкіркових структур і кіркового відділу, розташованих в лобних долях кори головного мозку. Руховий аналізатор бере участь у підтримці постійного тонусу (напруги) м’язів тіла та координації рухів. Порушення, які відбуваються у руховому аналізаторі, призводять до певного, атипового розвитку особистості дитини.

   ПАРАЛІЧ – (від гр. paralio – розслаблюю) – повне випадіння рухових функцій, яке залежить від ураження рухового апарату центральної або периферійної нервової системи.

Неповний ступінь паралічу, або параліч у стадії зворотного розвитку, називається парезом.

Функціональні паралічі

Органічні паралічі
периферійніцентральні
 не супроводжуються   анатомічними змінами в   нервовій системі, є істеричними   і виникають внаслідок розвитку   стійкого осередку гальмування в   ділянці рухового аналізатора   кори головного мозку. уражуються рухові клітини   передніх рогів спинного мозку   або ж периферійні нервові   стволи;

 випадають всі рухи і падає   тонус  м’язів (в’ялий параліч),   м’язи атрофуються, сухожильні   рефлекси і рефлекси шкіри   затухають.

 ураження пірамідної системи і   порушення можуть виникати у   різних відділах головного і   спинного мозку. М’язи кінцівок   ушкоджуються неоднаково;   м’язовий тонус підвищується   (спастичний параліч); рухові   функції випадають не повністю:   довільні рухи стають   неможливими, а сухожильні   рефлекси різко зростають;   з’являються патологічні   рефлекси.

До порушень опорно-рухового апарату призводять такі захворювання, як:

  1. Дитячий церебральний параліч – непрогресуюче захворювання головного мозку, яке вражає ті його відділи, що відповідають за рухливість і положення тіла, і виникає на ранніх етапах розвитку головного мозку.
 тетраплегія –   відсутність  або   послаблення рухів всіх   кінцівок з   переважанням  проблем   у руках диплегія – параліч, що   вражає обидві   половини  тіла,   причому  більшою   мірою ноги, ніж руки геміплегія – параліч   однієї половини тіла нижня параплегія –   ураження ніг.

 

  1. Поліомієліт (від гр. polios – сірий, mielos – мозок) – гостре інфекційне захворювання, що вражає головним чином сіру речовину спинного мозку.
  2. Сколіоз – бокове викривлення хребта, яке може проявлятись у його різних відділах.
  3. Остеоартрит, остеомієліт, артрогрипоз, хондродистрофія, міопатія, патологічний кіфоз.
  4. Інші вроджені і набуті деформації опорно-рухового апарату.

Особливості роботи педагогів з такою дитиною:

  • оптимальне дозування виконання письмових робіт з урахуванням порушень загальної та дрібної моторики пальців рук;
  • передбачати варіативність письмових робіт – не лише самостійне письмо, а й роздаткові картки з друкованою основою; не лише ручка, а магнітна дошка, комп’ютер;
  • збільшення часу на виконання письмових завдань або заміняти частину з них на усні;

    При наявності порушень просторових відносин і несформованості зорово-просторової координації  слід використовувати наступні прийоми:

  • спеціально вказати (ручкою, олівцем) рядок і місце, де потрібно починати писати, малювати;
  • позначати відстань між рядками чи частинами завдання;
  • при виконанні арифметичних дій у стовпчик можна розфарбувати клітинки олівцем, наприклад, сотні – зеленим, десятки – синім, одиниці – червоним;
  • використовувати перфокарти;
  • при читанні використовувати спеціальні закладки з прорізями для фіксування слова, словосполучення чи речення;
  • оцінюючи дитину, не знижувати бали за повільну відповідь, недостатню інтонаційну виразність, особливості письма.

   Навчання і виховання дитини з вадами опорно – рухового апарату має бути поєднаним із оздоровленням і лікуванням, логопедичними заняттями, заняттями з психологом, лікувальною фізкультурою, масажем.

    Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *