Комплекси артикуляційної гімнастики
для постановки звуків
Артикуляційна гімнастика являється невід’ємною частиною корекційної логопедичної роботи. Мета артикуляційної гімнастики: формування рухів органів артикуляційного апарата.
Артикуляційна гімнастика включає вправи для тренування рухливості і переключення органів, відпрацювання певних положень губ, язика, необхідних для правильної вимови всіх звуків, так і для кожного звука.
Артикуляційні вправи підбирають, виходячи з правильної артикуляції звука з урахуванням конкретного його порушення у дитини.
Всі рухи органів артикуляційного апарата діти виконують повільно, з паузами, перед дзеркалом, тобто на перших етапах роботи широко використовують спирання на зоровий аналізатор. Після того, як дитина навчиться виконувати рухи, дзеркало прибирають, контроль зорового апарата зводиться до мінімуму, функції контролю беруть на себе кінетичні відчуття (відчуття рухів і положень органів артикуляційного апарата). Пропонують дітям питання: «Що робить язик? (губи) Де знаходиться язик?»
Такі питання дають дітям можливість робити висновки, викликають інтерес до вправ, підвищують їх ефективність. Для кожної артикуляційної вправи є віршик, щоб зацікавити дітей, викликати емоційний настрій.
Для кожної вправи підібрана картинка, яка служить зразком для наслідування предмету чи його рухові при виконанні вправ артикуляційної гімнастики. Назву вправи, віршик, картинку чи малюнок можна заносити в індивідуальний зошит дитини.
Якщо у дитини вправа не виходить, використовують механічну допомогу.
В процесі артикуляційної гімнастики привчають дітей уважно слухати словесну інструкцію, точно її виконувати, запам’ятовувати послідовність дій. При виконанні вправ у дітей розвивається увага, пам’ять, самоконтроль.
Крім вправ на формування рухливості артикуляційного апарата, сили і точності рухів, нормалізації м’язового тонусу на логопедичних заняттях використовують вправи на розвиток динамічної координації рухів. Для цього послуговуються такими прийомами: повільне і чітке промовляння лічилок, забавлянок, скоромовок, фонетично важких слів і речень зі збігом приголосних звуків.
На логопедичних заняттях використовують також вправи на розвиток тонких диференціювань і виховання правильної артикуляції звуків.
Роботу з формування тонких рухів починають з розвитку кінетичних відчуттів та аналізу через ознайомлення з артикуляцією звука, який правильно вимовляється; виділення даного звука (за його артикуляційними ознаками) на тлі слова; зіставлення звуків і слів за виділеними артикулемами.
Робота з розвитку рухо-вимовних диференціювань складає лише частину комплексного логопедичного впливу, спрямованого також на формування фонематичного сприймання і фонематичних уявлень, автоматизацію правильної вимови звуків у вільному мовленні, на розвиток мовлення дитини в цілому.
Артикуляційна гімнастика в ігрових вправах
«Посмішка»
Всі ми дружно посміхнулись, один до одного повернулись. Губи в посмішці розтягнулись, і ми знову повернулись.
Утримувати губи в усмішці, передні верхні і нижні зуби оголені.
«Дудка»
Губи в дудочку звернули,
і тихесенько подули.
Дудочка дудить, і дітей веселить.
Витягування губ вперед „дудочкою”
«Голочка»
Язичок тонесенький,
як голочка гостресенький,
Ним не можна шити,
а можна інших веселити.
Язик вузький.
«Гірка»
Язичок ми підвернули,
І на гірку завернули.
Гірка дуже ця крута, язичок тримати допомага.
Мета: утримувати кінчик язика біля нижніх передніх зубів. Кінчик язика утримувати біля нижніх передніх зубів до 15 сек.
«Чашечка»
Рот широко відкриваємо,
Язик доверху піднімаємо. Чашечка красива утворилася, водичка з неї не розлилася.
Мета: утримувати широкий язик доверху.
Рот широко відкрити, язик підняти доверху, потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати в такому положенні 10-15 сек.
Комплекс артикуляційних вправ для постановки свистячих звуків
«Неслухняний язичок»
У нас в роті язичок непокірний баловничок,
ми повинні його покарати склади „ па-па” швидко вимовляти.
Мета: розслабляти м’язи язика. Спокійно покласти язик на нижню губу, і вимовляти звуки па-папа.
«Лопатка»
Язичок широкий, як лопата, можна, навіть, землю ним копати. Ми наблизим його до нижньої губи і спокійно порахуємо до десяти.
Мета: утримувати язик в спокійному положенні. Покласти широкий передній край язика на нижню губу. Утримувати його в такому положенні під рахунок 1-10.
«Чистимо зуби»
Прикрість трапилась у нас, щітка зубна загубилась. Але у нас є язик, він почистить зуби.
Мета: утримувати язик за нижніми зубами. Кінчиком язика „чистити” нижні зуби, рухи спочатку із сторони в сторону, потім знизу вверх.
Артикуляційні вправи для постановки шиплячих звуків
«Приклей цукерку»
У нас цукерочка смачна, а ще й корисна вона.
Ми цукерку будем смакувати,
Вверх язичок будем піднімати.
Мета: зміцнити м’язи язика, відпрацювати підйом язика вверх, на край язика покласти шматочок іриски, приклеїти цукерку на піднебіння за верхніми зубами.
«Грибок»
Язичок наш як грибок на міцненькій ніжці.
Вверх язик ми піднімаємо
І довгенько так тримаємо.
Мета: відпрацювати підйом язика вверх, розтягувати вуздечку язика.
«Смачне варення»
Ой, яке смачне варення,
Таке солодке, запашне.
Язик вверх піднімаємо і на верхню губу завертаємо.
Мета: відпрацювати рухи широкої передньої частини вверх. Широким переднім краєм язика облизати верхню губу, виконуючи рухи зверху вниз.
«Гармошка»
Язик до піднебіння причіпляємо, і рот швиденько закриваємо
Знову рот ми відкриваємо, ніби на гармошці весело граємо.
Мета: зміцнювати м’язи язика, розтягувати під’язичну зв’язку. Приклеїти язик до піднебіння, і не відпускаючи язика, закривати і відкривати рот ( як розтягується міх у гармошки).
«Фокус»
Цей веселий язичок вміє фокуси творити, він може повітряний струмінь легко підкорити.
Мета: виробити підйом язика вверх, уміння надати язику форму ковшика і направляти повітряний струмінь посередині язика. Покласти широкий передній край язика на верхню губу, здути ватку, покладену на кінчик носа.
Артикуляційні вправи для постановки звука [Л]
«Пароплав»
Давайте в плавання збиратись
І на березі тренуватись,
Гудок усіх зібрав і такий наказ він дав
– и – и – и – и – и
Мета: відпрацювати підйом спинки язика вверх.
Довго вимовляти звук [и] (як пароплав гуде).
«Індик»
Ось індик тут походжає
– бл – бл – бл він промовляє.
Мета: виробити підйом язика вверх. Покласти язик на верхню губу, виконувати рухи широким переднім краєм язика по верхній губі вперед і назад, додати голос, поки не почується бл-бл.
«Гойдалки»
Ми на гойдалці гойдались,
З язичком ми забавлялись.
Спочатку внизу його тримали,
Потім вверх хутко піднімали.
Мета: виробити уміння швидко міняти положення язика, необхідні при з’єднанні звука л з голосними а, и, о, у. Покласти широкий язик за нижні зуби (з внутрішньої сторони) і утримувати в такому положенні під рахунок від 1 до 5. Потім підняти широкий язик за верхні зуби і утримувати під рахунок від 1 до 5.
«Конячки»
На конячці ми катались,
Язички наші змагались,
Вони в роті цокотіли, як конячки тупотіли.
Мета: зміцнювати м’язи язика і виробити підйом язика вверх. Привідкрити рот і поцокати кінчиком язика (як кінь копитами).
«Літак»
Язичок ми закусили,
Звук – и – тихенько вимовили
Літак у небо тут піднявся, і язичок наш заховався
Широкий язик між зубами, легенько його закусити і вимовляти звук и, то закусюючи язик, то відпускаючи його, але не знімаючи кінчика язика з зубів. Виходить повторення складу ли.
Артикуляційні вправи для постановки звука [Р]
«Маляр»
Ось який маляр у нас, працівник завзятий, все фарбує він підряд пензликом тендітним.
Мета: відпрацювати рухи язика вверх і його рухливість. „Погладити” кінчиком язика тверде піднебіння, виконуючи рухи язика вперед-назад.
«Барабанщики»
На барабані весело граємо, всіх навкруг ми звеселяємо. Язик вверх піднімаємо по піднебінню барабанимо.
Мета: укріпити м’язи кінчика язика, виробити підйом язика напруженим. Постукати кінчиком язика за верхніми зубами, вимовляючи звук д – д – д – д, спочатку повільно, потім швидко.