Дитина та комп’ютерний простір
XXI століття – це період глобальної комп’ютеризації всіх сфер життя.
Комп’ютерні технології настільки міцно заснувалися в нашій повсякденності, що ми навіть уявити не можемо свого існування без них.
Зараз стаціонарний комп’ютер, ноутбук, планшет, нетбук або смартфон (а то і все, разом взяте) є практично в кожній родині. Ці електронні пристрої стали невід’ємною частиною повсякденного життя, а наші діти виявляють до них підвищений інтерес вже з дитинства. Найчастіше «дорослі» іграшки приковують увагу малюків набагато більше, ніж найдорожчі розвиваючі центри та сучасні машинки. Ще б пак, адже в комп’ютері все яскраве, привабливе, рухається і видає звуки, а що найголовніше — це дуже цікаво тату і мамі, а значить, не може не привернути увагу дитини.
У Японії вчені досліджували наслідки багатогодинного перебування дітей у віртуальному інформаційному просторі, зокрема під час багатогодинної комп’ютерної гри. Результати цих досліджень вражають:
- у дітей, які грають у комп’ютерні ігри, можуть виявлятися хронічні зміни у розвитку головного мозку;
- комп’ютерні ігри стимулюють лише ті частини головного мозку, які відповідають за зір та пересування і не допомагають у розвитку інших його важливих ділянок;
- у дітей, які довго грають у комп’ютерні ігри, не розвиваються лобні долі мозку, що відповідають за поведінку, тренування пам’яті, емоції, навчання. Ці частини мозку повинні розвиватися до досягнення дорослого віку
Наскільки шкідливо довго сидіти за комп’ютером? Перше, на що звернули увагу лікарі, – це зростання зорового навантаження у того, хто працює за дисплеєм. З’явився навіть термін “комп’ютерний зоровий синдром».
Його симптоми:
- печіння чи біль в області очей;
- відчуття піску під повіками (дискомфорт);
- затуманення зору;
- сльозотеча та ін.
Рівень допустимого зорового навантаження залежить від віку дитини, стану його зору, а також від інтенсивності роботи і організації робочого місця. Комп’ютер може спровокувати появу і прогресування короткозорості. У малюків процес формування зорового аналізатора ще не закінчений, тому довго сидіти біля екрану їм все ж не варто.
Правила безпечного для дитини користування комп’ютером:
- Поясніть дитині, що сайти можуть бути «поганими» і «хорошими», перші краще не відвідувати.
- Навчіть дитину навичкам пошуку інформації в інтернеті, сформуйте список найбільш корисних (і безпечних для дитини) сайтів, додайте їх в закладки, покажіть цей список дитині.
- Встановіть на вашому комп’ютері відповідне програмне забезпечення, яке буде виконувати функцію батьківського контролю.
- Поясніть дитині, що в інтернеті спілкуються різні люди, якщо ваша дитина зустріне десь негатив, вона повинна обов’язково розповісти про це вам.
- Не встановлюйте комп’ютер у кімнаті дитини, щоб у неї не було спокуси проводити занадто багато часу (особливо в нічний час) біля комп’ютера.
- Налаштувати монітор в оптимальному світловому режимі.
- Проводити комплекс вправ гімнастики для очей.
Комплекс вправ гімнастики для очей.
- Швидко покліпати очима, закрити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5-ти.
- Вправу повторити 4-5 разів.
- Міцно зажмурити очі, рахуючи до 3-х, відкрити очі та подивитися вдалечінь, рахуючи до 5-ти.
- Вправу повторити 4-5 разів.
- Витягнути праву руку вперед і стежити очима, не повертаючи голови, за повільними рухами вказівного пальця витягнутої руки вліво і вправо, вгору і вниз.
- Вправу повторити 4-5 разів.
- Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок до 4-х, потім перенести погляд вдалечінь на рахунок до 6-ти.
- Вправу повторити 4-5 разів.
- Проводити по 3-4 кругових рухи очима в праву сторону, стільки ж у ліву. Розслабити очні м’язи, подивитися вдалечінь – рахуючи до 6-ти.
- Вправу повторити 1-2 рази.
Комп`ютер не принесе шкоди дитині при розумному підході. Необхідно навчити своїх дітей свідомо і творчо підходити до інформаційного простору, щоб це було цікаво та корисно дітям та не загрожувано їхньому життю та розвитку.